Sunday, September 9, 2007

MADE TO STICK


Saya membeli buku "MADE TO STICK" tulisan dua bersaudara, CHIP dan DAN HEATH, setelah membaca ulasan buku tersebut dari laman web Presentation Zen.
Buku "Made To Stick" boleh diperolehi dari kedai buku TIMES dengan harga RM87.89. Fokus perbicaraan buku ini ialah mengenai mengapa beberapa idea sangat berpengaruh dan diingati berpanjangan manakala kebanyakan idea mudah hilang dari ingatan dan dilupa oleh pendengar begitu saja.
Dari hasil kajian CHIP HEATH dan DAN HEATH, ada 6 prinsip yang menjadikan sesuatu idea itu mempunyai pengaruh berpanjangan iaitu:
1. SIMPLICITY - Ringkas dan Padat. Dalam konteks kita, Ini banyak terbukti di dalam penciptaan simpulan bahasa dan peribahasa. Contohnya: Bagai aur dengan tebing. Ianya ringkas dan padat malah tetap diingati oleh kebanyakan kita
2. UNEXPECTEDNESS:Idea yang disampaikan dengan satu kejutan yang tidak disangka-sangka oleh pendengar akan mudah diingati.
3. CONCRETENESS : iaitu idea yang konkrit yang dijelaskan dengan melibatkan amalan harian
4. CREDIBILITY : Idea yang dapat dipraktikkan
5. EMOTIONS : Idea yang menyentuh perasaan pendengar
6. STORIES; Idea yang disampaikan melalui cerita.

Kesimpulannya, sesuatu idea itu akan mempengaruhi pendengar malah akan diingati pendengar berpanjangan sekiranya ia disampaikan dengan 6 prinsip ini yang dirangkumkan oleh HEATH bersaudara dalam satu perkataan iaitu "SUCCESs" - Simple Unexpected Concrete and Credible Emotional Stories. (SUCCESs).

Walaupun 6 prinsip ini mudah, malah sudah diketahui oleh kebanyakan kita, namun kita tidak mengamalkannya dalam menyampaikan idea-idea kita kepada pendengar. Mengapakah ini berlaku? Kata Heath bersaudara, ini adalah disebabkan oleh satu fenomena yang sering melanda golongan ilmuwan yang dinamakan "Curse of Knowledge" (Sumpahan Ilmu).
Sumpahan ilmu ialah satu keadaan di mana ilmuwan tidak dapat merasa bagaimana keadaan tidak mengetahui ilmu yang telah diketahuinya. Oleh kerana itu apabila dia menyampaikan ilmu, dia menggunakan bahasa yang teknikal sehinga pendengar tidak dapat memahami mesej yang disampai. Dia menggunakan bahasa yang tinggi dan bombastik kerana dia rasa pendengar faham sebagaimana dia faham tentang maklumat yang disampaikan.

Blogged with Flock

3 comments:

Unknown said...

Menarik tentang Curse of knowledge itu. Itu namanya syok sendiri!

Dr AINI BIN Hj. MURNI said...

Terima kasih Sdr JiwaRasa atas komen yang anda beri. Memang curse of knowledge itu syok sendiri, sehingga memberi ceramah berjela-jela tapi sikit pun orang tak faham :)

Jong said...

Salam,
Blog yang bagus! Teruskan...kena tanam budaya membaca dalam kalangan masyarakat kita.
Wassalam