Monday, January 26, 2009

TAARE ZAMEEN PAR


Filem lakonan  Aamir Khan ini mengisahkan  seorang budak yang mengalami masalah "dyslexia". Ibubapa pelajar yang bernama Ishaan, terlalu mementingkan keputusan sekolah dari proses pembelajaran dan menganggap Ishaan seorang budak yang malas dan nakal kerana Ishaan tidak mendapat keputusan peperiksaan sekolah secemerlang  abangnya. Bapa Ishaan lalu menghantar Ishaan ke sekolah berasrama yang beliau fikir akan dapat menyelesaikan masalah Ishaan. Di sekolah ini, para guru juga tidak memahami masalah pelajar dysleksia seperti Ishaan. Ishaan disisihkan oleh para guru dan kawan-kawan sekelasnya. Ishaan mengalami tekanan perasaan dan selalu memikirkan cara untuk membunuh diri. Nasib baik ada seorang pelajar yang cacat sebelah kakinya bersimpati dan mahu berkawan dengan Ishaan.
Mujurlah juga, ada seorang guru seni(lakonan Aamir Khan)  yang baru berpindah ke sekolah tersebut yang kebetulan mengajar di sekolah pelajar kurang upaya. Aamir Khan mengenalpasti masalah Ishaan. Aamir Khan pergi ke rumah ibubapa Ishaan untuk membincangkan masalah Ishaan namun telah menerima sambutan dingin dari ibubapanya. Bapa Ishaan terutamanya tetap  menganggap Ishaan seorang anak yang malas dan nakal. Beliau tidak mahu Ishaan bergantung kepadanya sepanjang hidup Ishaan kelak. Aamir Khan cuba memberi kefahaman kepada bapa Ishaan mengenai masalah dyslexia tetapi bapa Ishaan merupakan seorang yang mempunyai pemikiran yang tertutup. Antara lain, Ameer Khan menyuruh bapa Ishaan membaca tulisan Jepun, bapa Ishaan ternganga kerana tidak memahami tulisan tersebut lalu Ameer Khan memarahi bapa Ishaan seperti mana bapa Ishaan memarahi Ishaan. 
Filem ini amat menyentuh perasaan dan patut ditontoni oleh para guru dan ibubapa. Kebanyakan para guru dan ibubapa di zaman ini  terlalu  'exam-oriented' dan 'result oriented'  menyebabkan para pelajar dan anak-anak tertekan. Sepatutnya kita menggunakan pendekatan berorientasikan proses. Bukankah dalam agama kita mengatakan walaupun kita tewas dalam perjuangan mempertahankan agama kita namun kematian kita tetap dikatakan mati syahid. Wallahu alam

No comments: