Monday, September 14, 2009

THE FIQH OF MEDICINE


Buku ini pula saya beli pada 19 Ogos, 2003. Ianya merupakan sebuah tesis kedoktoran Dr Ahmed Abdel Aziz Yacoub, seorang Pakar Bedah Jantung yang juga lulusan Sarjana Muda dan Sarjana Undang-Undang dari Universiti Kaherah.
Buku ini membedah sumber perundangan Islam dan responnya terhadap perkembangan dan isu terkini dalam bidang sains perubatan. Buku ini setebal 349 mukasurat, diterbitkan oleh Ta-ha Publishers Ltd London pada tahun 2001. Ia mengandungi 10 bab - bab 1 hingga 5 memfokuskan perbicaraan mengenai Fiqh Islam dan pandangan Islam mengenai PerTanggunjawaban doktor perubatan dan para pesakit.
Manakala Bab ke 6 hingga 9 membincangkan isu isu terkini bidang perubatan seperti Eutanasia, Pencegahan Dan Pengguguran Kandungan, Reproduksi & Kloning dan Transplan Organ.
Isu-isu ini dikupas dari sudut pandangan mazhab-mazhab Hanafi, Maliki, Syafie dan Hambali.
Buku ini penting untuk dimiliki oleh doktor perubatan yang ingin mengamalkan ilmu perubatan dalam acuan dan perspektif Islam. Tujuan Syariah juga dijelaskan dengan mendalam, sumber sumber hukum-hakam syariah bermula dari Al-Quran dan Hadis, Qiyas dan Ijtihad juga dibincangkan dengan panjang lebar. Sikap hikmah para ulamak mazhab-mazhab hanafi, maliki, syafie dan hambali dalam menghadapi perbezaan pendapat mereka juga dijelaskan.

1 comment:

elm said...

wah sepertinya bagus, nanti coba ah, thanks