Thursday, September 10, 2009

MINDA MELAYU BARU


Dalam bulan Ramadhan ini, saya mengulangbaca beberapa buku dari koleksi peribadi saya. Salah satu dari buku yang sempat saya ulangbaca ialah buku berjodol 'MINDA MELAYU BARU' yang memuatkan kumpulan artikel tulisan Mantan Presiden ABIM, Ustaz Dr Siddiq Fadzil. Kumpulan artikel tulisan beliau ini pernah disiarkan dalam kolum MINDA Akhbar Berita Minggu lebih sedekad yang lalu. Buku ini setebal 190 halaman mengandungi 5 BAB.
BAB-BAB ini diberi jodol tertentu sperti berikut :
Bab 1: Melayu Baru dan Cabaran Abad 21 mengandungi 6 artikel.
Bab 2: Dinamika Berfikir dan Budaya Ilmu mengandungi 8 artikel
Bab 3: Islam dalam Sejarah dan Tradisi Politik Melayu dengan 4 artikel
Bab 4: Islam dan Budaya Kerja dengan 5 artikel dan
Bab 5: Islam dalam Realiti Masyarakat Masakini yang mengandungi 8 artikel.
Buku ini diterbit oleh Institut Kajian Dasar (IKD) pada tahun 1992(Cetakan Pertama). Buku ini menggambarkan minda Dr Siddiq Fadzil yang melihat beberapa isu semasa dari perspektif Islam. Banyak rujukan terhadap konsep yang diperkenalkan oleh Prof. Dr Muhammad Naquib Al-attas juga diketengahkan.
Saya ingin memetik artikel pertama dalam Bab ke 5 yang bertajuk : MENYOROT TITIK-TITIK KELEMAHAN UMAT. Dalam artikel ini, Dr Siddiq memaparkan 4 gejala kelemahan yang menghambat kebangkitan umat menurut pandangan Almarhum Bapak Muhammad Natsir, mantan Perdana Menteri Indonesia dan Tokoh Masyumi itu.
Pak Natsir mengatakan bahawa umat Islam rata-rata dilanda 4 masalah iaitu:
1. Ketiadaan Inventarisasi 2. Hobi bermusuhan 3. Tidak menghargai diri 4. Rakus dunia, Takut pada risiko.
Ketiadaan Inventarisasi bermaksud kekeringan idea dan kemuflisan daya cipta sehingga tidak mampu mengembang dan memanafaatkan potensinya. Masalah ini bagi saya masih begitu menggejala di kalangan umat di era globalisasi ini, di mana di saat ini kita cuma rela menjadi pengguna bukan pencipta. Kita mengalami gejala 'captive mind' hasil daripada sistem pendidikan yang kita lalui.
Menjelaskan hobi bermusuhan, Pak Natsir menurut artikel Dr Siddiq itu, umat Islam sangat senang punya lawan. Kalau ada musuh mereka bersatu, bila musuh sudah tiada, mereka mencari musuh di kalangan sendiri. Gejala ini bagi saya masih jelas di kalangan para politikus dewasa ini. Seolah olah kita memang sudah berbudaya begitu.
Selanjutnya, Pak Natsir menjelaskan masalah sikap tidak menghargai diri di mana umat Islam tidak tahu nilai diri dan segala yang mereka miliki. Mereka cuma mampu menilai atau terpengaruh dengan kemilau yang dimiliki orang lain. Mereka lebih mudah kagum dengan segala keanehan dari luar. Mereka tidak menyedari bahawa diri mrekea dan milik mereka sebenarnya lebih unggul dari semuanya itu.
Masalah umat yang keempat iaitu rakus pada dunia dan takut pada risiko adalah berdasar kepada hadith Hubbu 'ddunya wa karahiyyatu 'l-mawt. Mungkinkah gelaja ini yang menjadi penyebab utama penyakit rasuah yang terus mengakar di negara kita dewasa ini.


No comments: